< !DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
Restauracija poput najznacajnije operacije
Cuveno platno slavnog Rembranta, jedno od najzanimljivijih iz bogate riznice najposjecenijeg muzeja svijeta, pariskog Le Louvre, odlazi na restauraciju.Cijelu godinu ce strucnjaci analizirati predivnu Bethsabee: centimetar po centimetar, odklanjati naslage pozutjelog laka. Vise nego boje, ozivjece se i enigma ovg remek-djela. Bethsabee je jednan od najprivlacnijih aktova, nekadasnjeg obitavalista francuskih kraljeva, smatran najuspjesnijim u historiji umjetnosti.
Sto se primjecuje iza one, kojoj kralj David pise ljubavnu poruku, dok je sluzavka uredjuje i koja ce, uskoro, prevariti muza?Prozor, udubljenje u zidu?Blaise Ducos, konzervator zaduzen za flamandska i holandska umjetnicka djela u Le Louvre-u, se pita : “Sta predstavlja orientalna tkanina na ljepoticinom krevetu, stavljena po strani?Je li pokrivac ili kucna haljina, koju je skinula?
“Nalazi li se u unutrasnjosti ili u javnom objektu”?-nastavlja Vincent Pomarede, odgovorni za likovnu umjetnost muzeja.”Zasto je pod crven?Cini se da su dvije zene na bazenu ili se plemkinja pere u posebnoj posudi?Na bokovima se primjecuje providan veo, gdje li se on zavrsava?Sta reci o njezinom pogledu-pita se Pierre Curie, iz istraziteljskog Centra francuskih muzeja, gdje ce Bethsabee boraviti godinu dana-Na radiografijama nalici na zadnju umjetnikovu zivotnu pratiteljicu. Rembrant je namjerno zelio prikazati njezinu potlacenost, dostojanstvenu i melankolicno mirenje sa sudbinom, prije nego odanost bogu’.
Restauraciju su platili mecene udruizenja “Zemlja kultura”, pa ce se zahvaljujuci njihovim fondovima znacajno smanjiti kolicina laka, dodana u 19 stoljecu radi ocuvanja djela. Otklanjanjem naslaga, lakse ce se uociti kompozicija platna.
Virtuoznost zrelih godina
“Slika je pozutjela i zasjenjena. Izgubila je i dubinu. Za trajanja proucavanja, u lipnju 2006 godine, kada se okupilo oko dvadeset “rembrantista”, znanstvenika i historicara, odluceno je otklanjanje oksidirajuceg laka starijeg datuma, objasnjava Vincent Pomarede, koji nastoji napredovati, ali sa velikim oprezom.-Ako cijelaq misija zahtijeva posebnu strucnost, koju smo usavrsili nakon nedavne restauracije slika poput “Hodocasnika Emmausa”, takodjer u svojini Le Louvre-a, zatim “Saula i Davida” i malo ranije “Lekcije anatomije”, dviju ikona Mauritshuisa de la Haye. Londonska Nacionalna galerija ovih dana okoncava zahvate na “Jahackom Portretu Frederika Ritrela”.Analize i pomna proucavanja su dozvolila potvrdu kako je ova velika slika, jos jedno Rembrantovo djelo. Za Bethsabee, zavrsenu 1654 godine, nema nikakve sumnje jer virtuozna tehnika karakteristicna za zrele godine slavnog slikara, sto je upotrebljavao sve velicine cetki ali i druge zahvate poput grebanja, naslaga boje, kao i tragovi brisanja je jednistvena-objasnjava Pierre Curie.
Razumljivo, platno se nece dirati, boje jos manje ali ce biti perifernih popravki : okvir platna je istrosen i nacet a zastitna traka od desetak centimetara je izrezana. Tako slika ima proporcije 142 sa 142cm pa cini savrsen cetverokut. koji u to doba nije bio u upotrebi.
Regina Moreira, odabrana na jednoj javnoj prodaji ce raditi na uleglinama zatamljenih boja, sto su se naknadno stvorile pa nalice na cijevi. Cak ce se urediti i perla u uhu mlade zene, vremenom sasvim pocrnila.
Tamna podloga slike ce biti postignuta neophodnim naslagama sto zahtijevaju primjenu brojnih, slikarskih tehnika. Djelatnosti Regine Moreire ce biti strogo nadgledane. Radice po etapama i kontrolom znanstvene komisije.
Malom izlozbom ce se oznaciti kraj zahvata ali ce se nastaviti sa platnom “Oguljeni bik”, istice odgovorni Pomarede, isticuci kako svaki potez na Rembrantovom djelu zahtijeva dugovremeno i detaljno razmisljanje.